LONNE WENNEKENDONK

1974, NL

 

Arnold Schalks, de Vrije Schuur, PUNTuit, witte opa

'Witte opa / _White grandfather'

Arnold Schalks, de Vrije Schuur, PUNTuit, bijschrift

BIJSCHRIFT: De punt als estafettestokje

Een punt is het einde van een zin. Maar in veel gevallen ook het begin van een andere zin. / Het einde en een nieuw begin. Een mooi symbool. / Dit symbool, dit leesteken past om meerdere redenen goed bij mijn opa en mij. Mijn opa is grafisch ontwerper geweest. Net na de oorlog begon hij in Den Haag zijn eigen ontwerpbureau Vorm. Toen ik klein was heeft hij mij vooral geleerd om goed te kijken naar wat ik precies zag. Ik kreeg mooie, erg verzorgde (kinder)boekjes van mijn opa en oma. Ongetwijfeld ben ik daardoor beïnvloed en heeft het mijn liefde voor taal en letters een zetje gegeven. Hij was erg precies en, zoals velen van zijn generatie, heeft hij netjes schrijven hoog in het vaandel staan. Toen ik hem eens een ansichtkaart vanaf een vakantieplekje stuurde, kreeg ik te horen dat mijn handschrift meer op dat van mijn kleine neefje leek, dan op die van een grafisch ontwerper in de dop. Tja. / Op het moment van dit schrijven is mijn opa 89 jaar. Hij ontwerpt niet meer, er staat een punt achter zijn carrière. Maar de mijne begint net. Ik draag de punt dan ook op aan mijn witte opa.

OVER LONNE WENNEKENDONK: Lonne Wennekendonk is een zelfstandig grafisch ontwerper die graag werkt voor culturele instellingen. Met name boekverzorging is een geliefd werkterrein. Bij iedere opdacht gaat het haar in eerste instantie om de inhoud. Ze begint met de ideeën die terugleiden naar de oorsprong van de opdracht: de waaroms en waarvoors. In meerdere opzichten lijkt haar werkwijze op die van een journalist. Menselijke verhalen zijn haar inspiratie. Vertrouwen winnen is essentieel. Ze is begaafd met een sterke visuele gevoeligheid en is even goed thuis in de taal.

 

_NOTE: The hand down period

The period is the end of a sentence. But in many cases also the beginning of another sentence. / The end and a new beginning. A beautiful symbol. / This symbol, this punctuation mark, fits my grandfather and me for more than one reason. My grandfather was a graphic designer. He started his own graphic design agency 'Vorm' in The Hague right after the war. No doubt that he influenced me when I was a young girl. He learned me to look precisely at what I saw. I also got beautiful, very well got-up children booklets from my grandparents. I think, no, I know that this was just the little push I needed to expand my love for language and letters. My grandfather was very precise and like many others of his generation, he found it very important to write prettily. When I wrote him a holiday card once, he said my handwriting was more like the writing of my younger cousin. Not of a girl who wants to be a graphic designer. Yep. / My grandfather is 89 at the moment I write this. He isn't working as a graphic designer anymore. It's over: a period behind his career. But mine just started. That's why I dedicate this point to my white grandfather.

_ABOUT LONNE WENNEKENDONK: Lonne Wennekendonk is an independent designer working predominantly for cultural institutions. Books, in particular, are a favored domain. With every assignment, her first concern is content, beginning with the ideas that led to the origination of the assignment: the whys and wherefores. In many ways, her working method resembles that of a journalist. Human stories are her inspiration. Winning trust is essential. Gifted with a strong visual sensibility, she is equally at home with language.

 

WEB:

www.lonnewennekendonk.nl/