BRAM VREVEN

'twee vlakken/two planes' (2000/05)

MDF, latex, electronics

183 x 90 x 10 cm.

locatie / location: de Vrije Schuur / the Free Shed

 

Arnold Schalks, de Vrije Schuur, Spare

klik op de afbeelding om een QuickTime filmpje van 380 Kb te bekijken /

click the image to view a 380 Kb QuickTime movie

Arnold Schalks, de Vrije Schuur, Spare

1999 Iemand vraagt me hoe m'n nieuwe installatie precies zal klinken. Ik beschrijf de klanken, vergelijk ze met vertrouwd geluid. Met opengaande koelkastdeuren en spoelgeluiden bij de tandarts. Ik ben ontevreden, zie de vergissing in. Ook al zijn de klanken vergelijkbaar, de bijbehorende beelden kloppen niet. En dat, terwijl de vraagsteller deze beelden wél onlosmakelijk verbindt met zijn voorstelling van m'n werk.

2000 Ik schakel over naar verklankingen, onomatopeeën zeg maar. Ik boots het geluid na. Frschjt, Grauw, Prrrr gevolgd door een heel zacht Froetsj... De vergissing blijkt kleiner. Aanvaardbaar wellicht. Zeker als ik bedenk dat spreken over m'n werk per definitie een algemene, maar soms mooie vergissing is. Een soort opeenstapeling van versprekingen die poëtisch, grappig of juist heel fout uitpakken om dan een eigen leven te gaan leiden.

2000-2001 Een deel van m'n werk is zo goed als stil geworden, terwijl het geluid thematisch aanwezig blijft. Er rest mij slechts één ono-matopee. De merkwaardigste onder de verklankingen. Hét buitenbeentje bij uitstek. Acoustisch gezien één van de luidste, inhoudelijk de stilste. Sssssssst

2005 Ik schrijf over m'n werk. Over twee vlakken, een van m'n eerste verstilde geluidswerken. Ik schrijf het woord "stil" en denk aan de imaginaire klankopvolging in het brein van de lezer. Hij hoort de klanken S, T, I en L. Alles behalve de beoogde stilte. En dan denk ik terug aan dat oude Japanse boekje.

 

1999 Someone asks me what my new installation will sound like. I describe the sounds, compare them with familiar noises. With opening fridge doors and the sounds of rinsing at the dentist. I'm dissatisfied and aware of my mistake. Even though the sounds are comparable, the accom-panying images do not match. And this, as the questioner inextricably associates these images with his representation of my work.

2000 I switch to onomatopoeia. I imitate natural sounds by words. Frshjt, Grouh, Prrrr followed by a much quieter Frootsj... The mistake appears to be smaller now. Acceptable perhaps. Even more when I consider, that speaking about my work is a common, though sometimes nice mistake. A kind of accumulation of slips of the tongue that turn out poetic, funny or just completely wrong, starting off a life of its own.

2000-2001 A part of my work has become as good as quiet, even though sound is still present as a theme. There's only one ono-matopoeia left for me. The most remarkable of all. The outstanding outsider. In acoustic sense one of the loudest, with respect to content the most quiet. Sssssssst

2005 I write about my work. About two planes, one of my first stilled audio-works. I write the word "silence" and think of the imaginary order of sounds in the brain of the reader. He hears the sounds S, I, L, E, N, C and E. Everything but the intended silence. And then I think back of that old Japanese booklet...

 

www.bramvreven.com