Arnold Schalks, 1995, De A van Canada, dagboek, formuleringen vanuit de Nieuwe Wereld, Tagebuch, Formulierungen aus der Neuen Welt, Nederlands-Canadees cultureel uitwisselingsproject, niederländisch-kanadisches Austauschprojekt, Dutch-Canadian exchange art project BOUNCE>Rotterdam, Louise Loewen, Louise Willow May, Bill & Shirley Loewen, Gilles Hébert, Shane Stewart, Wanda Koop, Di Brandt, Joe Gaudry, Erika MacPherson, Louis Ogemah, Aganetha Dyck, Linda Fairfield, Joy Tupper-van Vliet, Louise Jonasson, Paul van Soest, Sylvia Tuankotta, Bill Eakin, Lake of the Woods, stichting Kunst & Complex, Saint Norbert Arts and Cultural Centre (SNACC), Our Lady of the Prairies, Winnipeg, Manitoba, Canada

 

Klik hier om 'DE A VAN CANADA' in pdf formaat te downloaden./ Bestandsgrootte: 3,1 MB / INDELING: pagina 1-20: binnenwerk (dubbelzijdig) / pagina 21: omslag. © 1995, Rotterdam, Arnold Schalks.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

INTRODUCTIE / Arnold Schalks

Van 9 mei tot en met 8 juli 1995 verbleef ik in Canada in verband met mijn deelname aan het Nederlands/Canadese culturele uitwisselingsproject BOUNCE>Rotterdam. BOUNCE>Rotterdam kwam tot stand door de samenwerking van stichting Kunst & Complex (Rotterdam) met het Saint Norbert Arts and Cultural Centre, afgekort SNACC (Saint Norbert) en de Open Space Gallery (Victoria). SNACC-staflid Louise Loewen coördineerde het Canadese gedeelte van het project.

Het Saint Norbert Arts and Cultural Centre is gevestigd in het Guest House van het voormalig Trappistenklooster in de gemeente Saint Norbert aan de rand van Winnipeg. De Trappisten bouwden het klooster in 1912 en wijdden het aan 'Our Lady of the Prairies'. De orde woonde en werkte er tot 1978. Toen dwong het steeds verder oprukkende profane Winnipeg de kloosterlingen tot een omzien naar rustiger oorden. Ze namen de wijk naar het dorpje Holland, Manitoba. De strijd om het, nu vogelvrije, terrein brak los. Makelaars en projectontwikkelaars agit-propageerden hun particuliere plannen. Een golfparcours moest er komen, luxe appartementen zouden er verrijzen. Een groepje activisten waaronder Louise Loewen wist het terrein na een zenuwslopend gevecht voor de gemeenschap te behouden. Niet lang daarna werd in het leegstaande centrale kloostergebouw: de kerk en de verblijven van de monniken, brand gesticht. Het hart van het complex werd onherstelbaar beschadigd. In 1990 werd de ruïne tot Nationaal Monument verklaard en het openbare karakter van het terrein officieel bekrachtigd.

Het gespaarde Guest House is gelegen aan de oever van de LaSalle rivier. Voorafgaand aan onze komst en tijdens ons verblijf ondergingen de drie verdiepingen van het gebouw een grondige face-lift. Het herbergt inmiddels het SNACC-kantoor, ateliers, woon-, slaap- en expositieruimte.

Op 9 mei vloog ik als eerste Bouncer naar Winnipeg voor een verkenning van het mij nog onbekende werkterrein en een bezinning op mijn toekomstige werkzaamheden. Achttien dagen later arriveerde de rest van de groep in Winnipeg voor het officiële begin van het project: een werkperiode van één maand. Tien kunstenaars van Kunst & Complex werkten in het kader van BOUNCE>Rotterdam op locaties in St. Norbert en Winnipeg. Zes van hen reisden door naar Victoria voor een tentoonstelling in de Open Space Gallery aldaar.

Rotterdam, 2 augustus 1995